Monday, November 22, 2010

Saya nak macam awak.


Assalamualaikum.

Bagi saya, tak semua orang PERFECT. People have their own lack. Ada yang cantik, tapi hati busuk. Ada yang ensem, tapi peragai buruk. Ada yang tak cantik, tapi berhati baik. However, kita kena terima apa adanya. Tak usah lah komplen sana komplen sini. Syukur, kita semua lengkap. Cukup anggota badan. Boleh melihat. Boleh mendengar. Boleh bercakap and bagai lagi lah. Tapi, saya rasa masing masing dengan pilihan masing masing. Ada yang suka yang ni, ada yang suka tu. Almaklum lah, manusia. Cerewet. Citarasa kita tak sama, lain orang lain citarasa. Okayy, this entry is to talk about LELAKI. Ala ala lelaki idaman gitu loo. Ye lah, I am a girl. Hehehe. Bagi saya, macam ni okayy lah...


Beriman. Tak usah cakap banyak. Ini adalah WAJIB. :)


Ensem. Penting tak penting sangat lah, tapi markah 6 (daripada 10) ke atas adalah perlu. Tinggi perlu at least lebih tinggi dari saya. Kulit sederhana gelap. Kalau cerah lagi suka. Saya tak ada lah berapa pentingkan muka sebenarnya, yang penting IKHLAS.


Kelakar. Tak kelakar tahap gaban pun tak apa. Yang penting selalu buat saya ketawa. Tu dah cukup. At least, kalau saya sedih dia boleh buat saya senyum. So sweet!

Kaya raya? Tapi saya tak perlu yang kaya raya. Pangkat datuk, anak datuk ke ape. Saya lebih minat yang pemurah. Walau tak kaya, sederhana sahaja, tapi mesti, WAJIB, pemurah. Kaya nya terletak pada hati nya. PERFECT. Kalau kaya tapi kedekut. Tak kemana kot ngan sifat kedekut kau tu. Tuah pun tak ada. Tapi, saya lebih suka kita sama.


Baik hati. Yelah mesti lah baik hati, berbudi bahasa dan bagai lagi. 
Tidak lupa juga, suka layan budak2, lemah lembut. 

Loving. Caring. Dia juga mesti suka dan selalu cuba layan saya dgn minat saya. Kononnya saya suka shopping, dia suka teman saya shopping. Konon la. :P Walaupun saya tahu berat barang2 yang saya beli tapi dia sanggup. Macam saya suka photography, dia kena lah layan dengan keminatan saya. Walaupun dia tak minat benda tu. Kalau saya tiba tiba nak makan itu ini, dia sanggup belikan ataupun teman saya pegi beli. Walaupun dia tak suka makan itu ini. Macam ni memang saya cair. LOVES IT.

Bergaya? For me tak penting sangat kot. Tak suka lelaki kalau bergaya lebih sangat. Simple is perfect. Lawa. Tak perlu sikat sentiasa tersemat di poket. Yang penting, mesti kemas! Wangi! tu je. Oh hot ialah lelaki berbaju melayu. Atau berkemeja, lengan panjang tapi lipat lengan sampai aras siku. Suka.


Mahal. Aik? Ingat perempuan je kena mahal? Lelaki pun haruslah! Jangan sikit dapat jelingan manja seorang gadis, terus cair. Jeling2 balik lagi. Bila kantoi, cakap "Ala saje je main2, nak tengok awak jealous. Comel bila awak jealous" Banyak la kau!!! Jeling2 manja tu boleh berkembang juga menjadi sesuatu yang diluar jangkaan, let me NOT elaborate. Saya rasa teramat lah HOT meletop, jika lelaki itu TAK senang cair dgn godaan, mantain je bila nampak gadis cun, sexy ke apa. Kalau gadis mana2 cuba ngorat dia, dia tak cepat layan atau tak layan langsong. Bagi dia, hanya akan ada satu wanita di hatinya, iaitu saya, walaupun saya tak berapa nak cun. Rupa tak penting kan.


Berpendidikan! U nak ka laki yg takat SPM ja? Honestly pls. (Golongan berkecuali, golongan yang tak mampu menyambung pelajaran) Pendidikan tinggi tak overated OK. It reflex on how you think, whatever you do, on a daily basis. Ya! Algebra dan Persamaan tindak balas kimia membantu otak berkembang, so takde lah jadi orang yang pemikiran cetek, tak open minded, suka jaga tepi kain orang, dan banyak lagi. 


Penyabar. Untuk perempuan macam saya, penting nak laki bersifat penyabar ni. Saya suka laki yang tak cepat marah, dan sentiasa cuba nak memahami situasi saya ketika dalam persengketaan. Bukan cepat je nak melenting. Oh mesti lah, pandai memujuk. Saya tak perlu bunga, coklat semua itu. Kalau ikut hati, memang NAK. Tapi tak perlu. Saya hanya perlu janji 'TAK KAN ULANGI PERBUATAN YANG SAMA' dan tunaikan. Kalau ulangi lagi, sila sediakan beratus ringgit worth of chocolates utk mintak maaf sahaja, sebab janji lah byk mana pun, saya takkan percaya kamu lagi. To me, tak perlu bagi second chance. Apakah itu? Tak wujud dalam kamus hidup saya. Serik.


Tak ego. Need I say more? Tak perlu kot. Semua faham kan?


Boleh diharap. Topik ni, hm, subjektif. Terpulang pada individu. Bagi saya, macam survival skill. Semua benda, dari memasak sardin (at least), bertukang, mengecat, dan berkebun kecil kecilan, bercucuk tanam tu tak reti pun takpe. Dan banyak lagi lah. Malu kot kalau sikit2 dia kena mintak tolong ayah, anak, jantan lain, takpun jiran sebelah rumah.


Pastu, mesti lah reti nak ber-IT2, buta IT pada zaman moden cenggini? Hampeh. Kalau tak reti mula2 tak apa, tapi cuba belajar slow2, akhirnya reti, itu HOT juga, still. Takkan sume nak harapkan gf/ahli keluarga/sahabat. Tolong lah. Tak payah yang canggih2 sangat pun tak apa kot. Paling kurang Jobstreet tu kena hebat, resume dia mesti mantop kemas dan buat sendiri, Email, YM, Skype, Adobe, kena tahu yg basic la senang cerita. Jangan sebut bab IT, main game je reti.


Okay, stop here. I know, sometimes we do not get what we want. That is need delighted. Efforts must be there. To be Tawakal. Cinta, this entry didn't means i nak cari lain tau. U're MY BEST EVER la sygs. xoxo kuatkuat :D

4 comments:

dayangkueffazulaikha said...

insyallah , amin ;) hehe

Aizatul Jay said...

HAHA..woot woot..
teyh..lw kawin jemput aa??haha

Daygku Nuraini. said...

@efa
aminnn. hehe :D

Daygku Nuraini. said...

@atul.
atul, lama lg tauu. ya, sya jmput jua. hihi. ;p